TARİHSEL FİGÜRÜ ELEŞTİRMEK
Tarihsel figürleri eleştirmek eleştirinin en zor olanıdır çünkü kişi sevdiği tarihsel figürü eleştirirken onun olumsuz yanını görmekten kaçınır veya olumsuz yönünü bile olumlu gösterme telaşına düşer. Kişinin sevdiği, örnek aldığı birey herşeyden önce bir insandır ve her insan hata yapar, kişiye yaptığı hatayı göstermemek kişinin aynı hataya düşmesine yol açabilir ve bu durum yapılan birinci hatadan daha büyük sorunlara yol açabilir.
Dogmatik kafayla seviş, en başta sevilen bireye zarar verir sevilen kişinin kendini ileriye taşımasını engeller, hatalar batağında yüzmesine yol açabilir. Dogmatik sevişe bir Kemalistin M.Kemal'i hatasız, bir Marksistin Karl Marx'ı hatasız kabul edişi örnek verilebilir bu duruma bu durum bu düşünceleri savunan her birey için belirtilemez tabiki. Marx, dünya halklarının tarihsel süreçte yaşadığı değişimi somut veriye dayalı olarak bilimsel bir bakışla ortaya koymuştur ama o da bir insandır ve önerdiği toplum modelinin ilk olarak Militarist açıdan pek güçlü olmayan devletlerde gerçekleşeceğini söylemiştir ve bu alanda yanılır. Marx, kapitalizmin emperyalizmci aşamasında yaşamamıştır kapitalizmin emperyalizmci aşamasına dair eleştiri getirilmek isteniyorsa kaynak Lenin'dir bu aşamayı eleştirmek için Marx'ta fikirler bulunabilir ama Marx'ın kapitalizmin emperyalizmci aşamından önceki modeli için belirttiği yorumları emperyalizmci dönem için kullanmaya çalışmak bilimsel seviş, bilimsel tutum alış değil doğmatik tavır alıştır.
Tarihsel figürü en doğru eleştiriye tabi tutan insan denilince akla gelmesi gereken ilk isimlerden biri Lenin'dir. Lenin, Marx'ın görüşlerini büyük bilimsel eleştiri süzgecinden geçirerek Marx'ın görüşlerine yeni bir şekil vermiştir. Dogmatik bakış açısında olsaydı eğer Lenin yapacağı Marksizme yama yapmak olurdu Marksizmin doğruluğunu yitirmiş belirli bir zamanda meydana gelen somut bir durum için belirtilmiş somuta dayalı yorumları genel doğru olarak kabul ettirmeye çalışırdı. Değişik zamanlarda gerçekleşen iki aynı olaya bile farklı eleştiri getirmek gerekebilir eğer bu durumda doğru tavır alınmak isteniyorsa yapılması gereken dünyaya, bireylere, tarihe bakarken dogmatik değil bilimsel bakış açısıyla bakmaktır.
Dogmatik kafayla seviş, en başta sevilen bireye zarar verir sevilen kişinin kendini ileriye taşımasını engeller, hatalar batağında yüzmesine yol açabilir. Dogmatik sevişe bir Kemalistin M.Kemal'i hatasız, bir Marksistin Karl Marx'ı hatasız kabul edişi örnek verilebilir bu duruma bu durum bu düşünceleri savunan her birey için belirtilemez tabiki. Marx, dünya halklarının tarihsel süreçte yaşadığı değişimi somut veriye dayalı olarak bilimsel bir bakışla ortaya koymuştur ama o da bir insandır ve önerdiği toplum modelinin ilk olarak Militarist açıdan pek güçlü olmayan devletlerde gerçekleşeceğini söylemiştir ve bu alanda yanılır. Marx, kapitalizmin emperyalizmci aşamasında yaşamamıştır kapitalizmin emperyalizmci aşamasına dair eleştiri getirilmek isteniyorsa kaynak Lenin'dir bu aşamayı eleştirmek için Marx'ta fikirler bulunabilir ama Marx'ın kapitalizmin emperyalizmci aşamından önceki modeli için belirttiği yorumları emperyalizmci dönem için kullanmaya çalışmak bilimsel seviş, bilimsel tutum alış değil doğmatik tavır alıştır.
Tarihsel figürü en doğru eleştiriye tabi tutan insan denilince akla gelmesi gereken ilk isimlerden biri Lenin'dir. Lenin, Marx'ın görüşlerini büyük bilimsel eleştiri süzgecinden geçirerek Marx'ın görüşlerine yeni bir şekil vermiştir. Dogmatik bakış açısında olsaydı eğer Lenin yapacağı Marksizme yama yapmak olurdu Marksizmin doğruluğunu yitirmiş belirli bir zamanda meydana gelen somut bir durum için belirtilmiş somuta dayalı yorumları genel doğru olarak kabul ettirmeye çalışırdı. Değişik zamanlarda gerçekleşen iki aynı olaya bile farklı eleştiri getirmek gerekebilir eğer bu durumda doğru tavır alınmak isteniyorsa yapılması gereken dünyaya, bireylere, tarihe bakarken dogmatik değil bilimsel bakış açısıyla bakmaktır.
Yorumlar
Yorum Gönder